Academische reizen

Het was weer volop genieten van de achterpagina van NRC. Eerst de onvolprezen column van Youp. Helemaal geweldig. Maar op diezelfde pagina een toppunt van onnozelheid volgens de definities van meneer Youp. Hij zou eens moeten weten dat zijn geesteskind met enige regelmaat geplaatst wordt boven een sneue advertentie van “Academische Reizen”. Een advertentie met als ondertitel “reizen in goed gezelschap”. Het lijkt wel een dating site, hoewel ik daar als zodanig niets tegen heb. De onnozelheid en arrogantie ten top. Voorts pretendeert men reizen op hoog niveau. Wat “niveau” te maken heeft met “reizen in goed gezelschap” is mij niet duidelijk, maar volgens de kennelijke academicussen van Academische Reizen is er een causaal verband. Voor de niet-academici onder ons: een oorzakelijk verband. Mij ontgaat dat verband.


Gelukkig of helaas – whatever you like - zijn de smaakmakers van Academische Reizen net nog niet zo ver gegaan om de reizen exclusief voor academici aan te prijzen. Immers dat zou wellicht ook tot een shockschadeclaim van zich gediscrimineerd voelende niet-academici kunnen leiden. Mij leidt het tot de conclusie dat het zogenaamde goede academische gezelschap dus niet gegarandeerd is. Als we het dan toch over schadeclaims hebben: zou dit onder de productaansprakelijkheid vallen ?


Bijna met schaamrood op de kaken, moet ik bekennen dat ik een heuse academicus ben. Althans, ik heb in de vorige eeuw aan een Universiteit gestudeerd en aldaar een academische titel verworven. Gelukkig heb ik het voorrecht om regelmatig in goed gezelschap te verkeren. En dat goede gezelschap zijn mensen met belangstelling voor hun medemens. Ongeacht rang of stand. Ik geloof dan ook niet, dat het voor mij echt geslaagd zou zijn om aansluiting te zoeken bij een groep academicussen die voor € 2.885 oudejaarsavond in New York gaat doorbrengen. Ik geef toch de voorkeur aan mijn eigen “goede” gezelschap.




Peter Tersteeg