Moed ?

-->
Een aantal maanden gelden schreef ik over moed ( http://bit.ly/OPpcT2 ). Over de Chinees die het op 4 juni 1989 een in zijn eentje op nam tegen het Chinese leger. De man met zijn plastic tasje die voor de tanks stond. De man die de macht van de Chinese Communistische Partij trotseerde, nadat het Plein van de Hemelse Vrede door de tanks was schoongeveegd.  De man die gedacht moet hebben: “Hier sta ik, plet mij maar met je rupsbanden, als je durft”. De tankman; de grote onbekende held. Dat was moed.

Moed. Ongeacht de consequenties voor jou persoonlijk. De bereidheid de confrontatie met pijn, onzekerheid, angst en intimidatie aan te gaan.  Moed is geen geweten maar een besluit, geen mening maar een daad. Daar moest ik aan denken toen ik die beroemde foto weer eens zag. Moed, een schaars goed. Moed, niet alleen fysiek. Doen wat je moet doen. Doen waar je voor staat. 

Ik heb veel reacties gekregen op dat verhaal. Ik werd er op geattendeerd dat er op dat moment wellicht nog een held was. De commandant van die eerste tank. De commandant die stopte met zijn tank. De tank met het hele Chinese leger achter zich. Waarom zou hij gestopt zijn. We zullen het waarschijnlijk nooit weten want dat zou bepalen of die commandant ook moed had. De moed om te stoppen.


Peter Tersteeg