Kilometerheffing



Soms snap ik het allemaal niet meer zo goed, hoewel ik toch niet het idee heb dat dat aan mij ligt. Mijn mening is in deze niet zo verschrikkelijk interessant, maar laten we voor de aardigheid eens kijken naar het geklungel rond rekening rijden. Waarom moeten we minimaal honderden miljoenen investeren in hardware om te kunnen meten hoeveel kilometer iemand met zijn automobiel waar en wanneer rijdt. Vervolgens moet al die informatie verwerkt worden om maandelijks te kunnen worden omgezet in rekeningen. Rekeningen die maandelijks gecontroleerd, betaald en wederom gecontroleerd moeten worden. Je zou denken, een prachtig werkgelegenheidsproject. Heel vroeger hielden we daar nog het Amsterdam Rijnkanaal aan over, maar nu alleen maar administratieve rompslomp en nietsnutterij. En als er iets niet klopt aan de rekening, moet er weer een hele batterij ambtenaren klaarstaan om alle bezwaren te behandelen. Hoe verzin je het !

En dan de fiscaliteit rond de kilometerheffing. Het zou voor de burger budgettair neutraal zijn. Ik kan het me niet voorstellen. Er moeten immers weer allerhande trucs gevonden worden om de provincies en gemeentes te compenseren voor het verlies aan inkomsten als de houderschapsbelasting wordt afgeschaft. Misschien moeten de burgers die nooit een auto hebben gehad nu ook gaan meecompenseren. En hoe zit het met het afbouwen van de BPM. Als je een dure auto, met dus een hoog BPM bedrag, zou willen nemen heb je bij afschaffing meer voordeel dan bij een goedkopere auto. De kilometerheffing is echter gelijk voor beide auto’s. En what about benzine, diesel of gas. Allemaal dezelfde kilometerheffing ? En geldt de kilometerheffing ook voor motoren ?

En dan hebben we het nog niet eens over het privacy aspect. Over privacy kun je van alles zeggen. De overheid heeft de privacy tussen de burgers onderling goed geregeld, maar de privacy met de overheid is een ander verhaal. Niks privacy bijvoorbeeld als je met je koffertje op Schiphol aankomt. Om te voorkomen dat je een paar T-shirts of een fake horloge “binnensmokkelt” wordt de privacy geschonden.

En het kan allemaal zo eenvoudig. Als we dan al vinden dat er iets aan het milieu moet gebeuren, waarom verhogen we de benzineprijs dan niet. Heel simpel en heel recht toe recht aan. Dan betaalt iedereen die een auto gebruikt gelijkelijk mee. Ook buitenlandse automobilisten. Maar misschien heeft zo’n simpele aanpak wel te veel directe consequenties voor het koopkrachtplaatje. U weet wel, zo’n schitterend economisch model waar de overheid zich achter kan verschuilen.

Hoe dan ook, ik snap het even niet.

Peter Tersteeg