Human chemistry ?


...human chemistry equals mystery and this is the source of all beauty....


Enkele jaren geleden schreef ik als voorwoord van het jaarverslag van mijn bedrijf over human chemistry. Daarin stelde ik dat human chemistry mede bepalend is voor het succes van ondernemingen. 


Maar hoe zit dat nu in je persoonlijke leven ? Wanneer is je persoonlijke leven succesvol. En heeft dat ook iets met human chemistry te maken of heet het dan misschien anders ? Liefde misschien ? De natuurlijke reactie van de ene mens op de andere. Een mysterieus proces dat kan leiden tot relaties tussen mensen en die door hen als waardevol ervaren worden. Mensen functioneren dankzij die relaties.

Bijna dezelfde worden als ik ooit schreef over human chemistry. Maar naar mijn gevoel nu toch anders en ingewikkelder. Want wanneer ben je als mens succesvol ? Als je de slingers van je eigen feestje goed hebt gehangen ? Als je je ambities in het leven waar kunt maken ? Maar wat dan als die ambities een negatief karakter hebben ? Ben je dan ook nog succesvol ?

Ik ben er nog niet uit, maar voorlopig denk ik maar even dat je als mens geslaagd bent als je in staat bent anderen liefde te geven en in de omstandigheid verkeert dat anderen ook van jou houden.

Peter Tersteeg