Afgrondsdenken

De geleerden zijn het er niet over eens. Duidelijk is dat het voor hen net zo onduidelijk is wat er met de economie gaat gebeuren als dat voor de minder geleerden onder ons is. Het afgrondsdenken krijgt dus weer volop de gelegenheid om tot ongekende bloei te komen. Maar, heren*, het wordt fantastisch ! Laten we het nog even onder ons houden, maar 2009 kan een prachtig jaar worden, ondanks de crisis die op ons af lijkt te stormen. Want in barre tijden, komt creativiteit en overlevingsdrang in ons boven. Eigenschappen die in onze genen verankerd liggen. Eigenschappen die ons kleine landje tot de meest welvarende landen ter wereld gemaakt hebben. Eigenschappen die wij te danken hebben aan onze roemrijke voorouders ten tijde van de VOC. Logistieke dienstverlening, avant la lettre. Voorgangers van Deng Xiaoping voor wie het ook niet uitmaakte of de kat wit of zwart was. Als hij maar muizen ving. Ook onze VOC helden maakte niet uit waar de muizen mee gevangen werden. Of het nu het transport van slaven vanuit Elmina (Ghana) was of het verschepen van specerijen uit Indiƫ, het maakte voor hen allemaal niet uit. De VOC overleefde de tulpencrisis en de rechtsopvolgers - opgegaan in Van Ommeren en Pakhoed - bestaan nog steeds. Hoezo afgrondsdenken.

Elke crisis biedt een kans. Wat dacht u er van om uw organisatie eens flink op te schonen. U heeft er nu de kans voor. Kijk eens naar de vermijdbare kosten. U zult verbaasd zijn wat de zero base gedachte aan kostencreativiteit oplevert. Ik garandeer u dat het een verslavend soort sport wordt, als u bezig bent kostenbesparingen te herkennen en/of te verzinnen. Zo’n 10 % kostenbesparing is veelal direct mogelijk door heel kritisch naar de uitgaven te kijken. En dat is veel gemakkelijker dan de het laten groeien van de omzet. Als dat echter ook nog lukt ben je helemaal een spekkoper, maar dat is een te optimistische gedachte.

Natuurlijk is er door een officiĆ«le crisis ook nog volop gelegenheid om afscheid te nemen van overtallige personeelsleden. Zonder dat de organisatie er last van heeft is het zonder meer mogelijk om 5 – 10 % te bezuinigen op de personele kosten. Het ziekteverzuim zal waarschijnlijk ook gaan terug lopen waardoor de productiviteit toeneemt. En dat leidt er toe dat er in de personele sfeer bezuinigd kan worden. En dan hebben we ook nog de variabele kosten die verband houden het afzet volume. De variabilisering van kosten biedt ook hier interessante mogelijkheden.

En, heren*, last but not least, u heeft ook nog ruime mogelijkheden om uw meerwaarde aan uw opdrachtgevers te laten zien. Denk met uw klant mee, verplaats u in zijn problemen en beweeg zo flexibel mogelijk mee. Als bamboe in de storm. U zult er baat van hebben. Wist u overigens dat het logo van Mitsubishi om die reden bestaat uit 3 bamboo’s, maar dit even terzijde.

Kortom, heren*, er is nog volop werk aan de winkel. Het afgrondsdenken moet u voorlopig maar even laten rusten. En tegen de tijd dat u klaar bent met uw kostencorrigerende maatregelen, trekt de economie vast wel weer aan en bent u er op alle fronten klaar voor om nog beter uit de crisis tevoorschijn te komen. Het maakt dus weinig uit wat de geleerden er van vinden; het komt vanzelf weer goed als u voorlopig even heel intensief op de kosten stuurt. Wie geschoren wordt moet stil zitten, maar ook dit houden we even onder ons. Maar bedenk Albert Einstein: "The definition of stupidity is expecting different results and doing the same things every day."

Peter Tersteeg