Bezuinig in de zorg, niet op de zorg !!

We staan weer voor een rondje bezuinigingen. Niet uniek want zo lang ik mij kan heugen is onze overheid al bezig met bezuinigen. Maar kennelijk levert het allemaal niets op.  En daar verbaas ik mij over. 

Het zou toch wel heel mooi zijn als wij ook in Nederland in staat zouden zijn om het “verwerkingsproces” van de patiënten te optimaliseren en de doorlooptijden in zieken- huizen te verkorten. De inefficiency druipt van de muur en een patiënt wordt nog steeds niet gezien als een klant. En dat maakt onze gezondheidszorg buitengewoon duur. Er is wat mij betreft niets op tegen om een ziekenhuis bedrijfsmatig, meetbaar en efficiënt te organiseren. Er zijn talrijke logistieke systemen beschikbaar, die het mogelijk maken om het product “patiënt” efficiënt door het proces te leiden. Het lijkt mij dan ook verstandig om eens naar de efficiencyverbetering van de primaire processen te kijken. Dat zou naar mijn gevoel leiden tot zodanig significante kostenreducties in de zorg, dat verdere besparingen op de zorg niet of minder nodig zullen zijn.  

Het staat buiten kijf, dat wij in Nederland kundige artsen hebben. Goed opgeleid en veelal betrokken bij hun patiënt. De artsen krijgen vaak de schuld dat het niet mogelijk zou zijn om klantgerichter te handelen. Gezien mijn ervaringen, betwijfel ik dat eigenlijk. In mijn ogen ligt het meer aan het onwaarschijnlijk logge administratieve systeem om de artsen heen is mijns inziens ook ontworpen door iemand die de klant niet centraal gesteld heeft.
 

Het is wat mij betreft ook volstrekt onbegrijpelijk dat de niet spoedeisende zorg in een ziekenhuis dagelijks om 5 uur sluit. En ook in het weekend gesloten is. Over efficiënt gebruik van kostbare investeringen. Geen enkel bedrijf die zich dat  nog kan permitteren.
 
Even terzijde, we kwamen er achter dat het afsprakenbureau van het UMC Utrecht alleen 's morgens geopend is. Het is toch niet te geloven ! Het zou goed zijn als de service naar patiënten ook werd meegenomen als Key Performance Indicator. Het kan echter nog bonter, zo bleek ons. Voor je een afspraak kunt maken moet je het verwijsbriefje van de huisarts opsturen en “dan word je wel opgeroepen" voor een afspraak. Het is bedroevend en verbijsterend, dat men meent zo met klanten om te kunnen gaan. Ik schaam mij plaatsvervangend. 
 
Onlangs had ik weer een mooi voorbeeld. We moesten op verwijzing van de huisarts een echo laten maken. Vervolgens duurt het een dag of tien voor je een afspraak hebt in een ziekenhuis. Dat moet je dan ook nog het een en ander voor doen, want als we bij een ziekenhuis in de buurt terecht wilden, zou het nota bene 3 weken duren. Aangekomen in het ziekenhuis kom je eerst bij een balie van de polikliniek. Bezet door 2 dames die het druk hebben. Heel druk; de ene dame eet een boterham; de andere dame staat te knoeien aan een printer. Ik wacht en ik wacht en vraag mij af of er echt 2 dames nodig om de stroom patiënten door te verwijzen naar een stoeltje ? Voor de verandering worden we op tijd geholpen. De echo is gemaakt, maar er is geen uitslag want er is geen arts. De uitslag kunnen we over 3 dagen horen van de huisarts. Als dat dan gebeurt, wordt je vervolgens weer verwezen naar een specialist. Weer moet een afspraak gemaakt worden en als je dan geluk hebt kan dat binnen een week of twee. Al met al verstrijkt een periode van ca. 1 maand voor er eigenlijk iets gaat gebeuren. En dat terwijl er een vermoeden is van een ernstige ziekte. 

En wij, wij vinden dat eigenlijk allemaal prima. Kennelijk omdat het om onze gezondheid gaat. Maar we zijn wel bereid om voor deze inefficiency fors te betalen; maar dat valt nog niet zo op, want we zijn toch verzekerd. En de verspilde tijd rekenen we voor het gemak maar even niet.  Die komt meestal toch ten laste van de werkgever. Maar zouden we dit accepteren van een winkel ? Ik dacht het toch niet.
 
Na een paar dagen komt de uitslag via de huisarts. Er is aanvullende onderzoek nodig en de eerst mogelijke afspraak is over 5 weken. Intussen gaan we naar ontwikkelingsland Nepal. Daar laten we dan direct bij aankomst - binnen 1 tot 2 dagen dus - een scan maken. Daar kan het wel, want daar zijn wij klant. 

In Nederland staat nog steeds die afspraak, maar niemand was op het idee gekomen om voor die afspraak bloed af te nemen. Dat bedenk je dan maar zelf, zodat de uitslag van die bloedtest ook bekend is bij de afspraak met de specialist. Dat er uiteindelijk niets aan de hand blijkt te zijn, wordt in Nederland pas bevestigd na ruim 9 weken na het eerste bezoek aan de huisarts.

Peter Tersteeg



peter@tersteeg.biz