YES ! Een crisis.

Een geweldige titel voor het boek van Marc Lammers - de inspirerende coach van het olympische dames hockey team - over de kansen die een crisis biedt. Marc trad op tijdens de traditionele De Ruijterlezing van Mars & Mercurius, een vereniging waarvan de leden een verantwoordelijke positie in het bedrijfsleven bekleden  en die, met hun officiers-achtergrond, een onderling netwerk onderhouden waarbinnen respect, kameraad- schappelijkheid en vertrouwelijkheid de speerpunten zijn.
 
In Beijing kan je niet hockeyen. De hitte, de smog en de luchtvochtigheid maken het zelfs gevaarlijk voor sporters. Iedereen zei: 'Wat een crisis?!...'
Marc dacht: 'Yes! Een crisis...'. En genoot van de uitdaging. Het zou aankomen op de creatiefste oplossingen, de beste manier om de tegenslag te lijf te gaan. Je wint niet van een crisis, maar van je concurrenten.

In het verleden schreef ik al eens over kansen en bedreigingen op http://china-xin.blogspot.com/ aan de hand van het Chinese karakter voor crisis. In het Chinees is het begrip crisis namelijk opgebouwd uit de karakters voor 'bedreiging' en 'kans'. Men gaat er van uit dat er een samenhang bestaat tussen deze schijnbare tegenstellingen. En dat een crisis dus niet alleen maar bedreigend is, maar zeer zeker ook kansen biedt. De kansen die zich tijdens een crisis voordoen liggen voor het oprapen. Maar je moet ze wel (willen) zien. Want kansen oppakken vereist veranderen en dat is bedreigend en roept weerstanden op.  Maar wat zijn dan die kansen die we tegen komen. Het vergelijk dat Marc maakt met zijn blik op de sportwereld is verrassend actueel en relevant.

Koester de kans van rust tijdens een crisis. Organisaties kunnen de opgelegde rust gebruiken om beter te worden. Reculer pour mieux sauter. Een gelegenheid om out of the box te denken en nieuwe mogelijkheden te onderzoeken. Los van de dwangmatige waan van de dag als het druk is en aan het succes geen einde lijkt te komen. Kansen creëren komt niet vanzelf. Er moet over nagedacht worden en daar is tijd en aandacht voor nodig.

Een overleven van een crisis vergt nieuwe inzichten. Bedenk in deze de woorden van Albert Einstein: "The definition of stupidity is expecting different results and doing the same things every day." Wat kunnen we anders doen. Waar we kunnen we verbeteren. Waar zien we mogelijkheden.

Als het proces klopt volgt het resultaat vanzelf. Kijk niet alleen naar de resultaten. In een crisis is het zinloos om de resultaten te vergelijken met de situatie voor de crisis. Het belangrijkste criterium is om beter te zijn dan je concurrenten, die het ook allemaal slecht doen. Het maakt de crisis al een stuk overzichtelijker.  

Innovatie kost energie, maar niet altijd geld. Geld komt vanzelf als de ideeeeeeen excellent en de plannen goed zijn. Er medewerkers zijn die zich laten inspireren; er een team is dat het kan.

Kleine slokjes om niet te verzuipen; een maaltijd moet je goed kauwen. Waarom niet een lijstje maken met vijftig dingen die ieder voor slechts twee procent bijdragen aan de verbetering van het proces. Kijk naar alle kleine verbeterpuntjes en kijk naar de vermijdbare kosten. Het maakt een crisis overzichtelijk, minder bedreigend en beter behapbaar en verteerbaar voor de betrokkenen. Creëer een flow van kleine successen.   

“Know you enemy” was volgens Von Clausewitz een van de succesfactoren om een oorlog te winnen. Meten is weten. In een crisis moet je je niet neerleggen bij een gebrek aan informatie. Zorg dat je alles kunt weten, zowel intern als van de ontwikkelingen bij je klanten en je concurrenten. Know your enemy, en pas je strategie aan.

Misbruik de crisis. Perceptiemanagement en crisis zoals ik al eens eerder als blog schreef.
Crisis is de tijd voor verandering. Maak er iets moois van !




Peter Tersteeg


peter@tersteeg.biz


Met dank aan Marc Lammers: een inspirerend mens die van zijn dyslexie een kans gemaakt heeft.